Twoja sugestia

Liberty Ubezpieczenia stało się częścią AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.

Marka handlowa Liberty Ubezpieczenia jest używana przez AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. na podstawie umowy zawartej w związku z nabyciem portfela ubezpieczeń Liberty Seguros, Compania de Seguros y Reaseguros S.A. Oddział w Polsce. Używanie znaku towarowego Liberty Ubezpieczenia nie oznacza, że stroną umowy ubezpieczenia jest Liberty Seguros, ani że Liberty Seguros ponosi odpowiedzialność z jej tytułu.

Podstawowe
pojęcia
- AC

Sprawdź, co to jest AC i jaką ochronę
może ci zapewnić.

Co to jest numer VIN?

Każdy samochód ma swój własny numer identyfikacyjny, czyli numer VIN. Na podstawie numeru VIN można określić producenta, rodzaj nadwozia, model, silnik, typ skrzyni biegów, a także numer produkcyjny danego samochodu. Jak rozszyfrować numer VIN? To proste – wystarczy znać przeznaczenie poszczególnych znaków.

Numer VIN (Vehicle Identification Number), zwany potocznie numerem nadwozia, to niepowtarzalny zestaw znaków przypisany do danego pojazdu. Umieszczany na aucie przez producenta jeszcze na etapie prac fabrycznych, numer VIN składa się z 17 cyfr i liter kodowanych według normy ISO-3779 (na terenie Unii Europejskiej). Nie istnieją dwa auta o takim samym numerze VIN – z tego względu jest on czasem porównywany do motoryzacyjnego numeru PESEL.

Pierwsze trzy znaki numeru VIN to WMI, międzynarodowy kod producenta – to z nich możemy wywnioskować, który z wielkich koncernów wyprodukował auto, a nawet w jakim kraju to zrobił. Przykładowo, jeżeli mamy do czynienia z numerem VIN rozpoczynającym się od liter „JMZ”, wiemy już, że chodzi o Mazdę wyprodukowaną w Japonii.

Kolejne sześć znaków w numerze VIN (VDS) stanowi spis podstawowych cech danego pojazdu. O kolejności i znaczeniu poszczególnych liter lub cyfr decyduje producent. W tej części numeru VIN zawarte są informacje o konstrukcji auta, rodzaju nadwozia, silnika, układzie przeniesienia napędu.

Ostatnie osiem znaków to numer seryjny VIS. Pierwsze pole to najczęściej kodowe oznaczenie roku produkcji, drugie – zakładu montującego pojazd (wyjątek stanowi Ford). Pola od dwunastego do siedemnastego stanowią numer fabryczny pojazdu. Numer VIN kończy się zawsze czterema cyframi.

Wróć do listy artykułów

Portal używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności i cookies

e