Twoja sugestia

Liberty Ubezpieczenia stało się częścią AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.

Marka handlowa Liberty Ubezpieczenia jest używana przez AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. na podstawie umowy zawartej w związku z nabyciem portfela ubezpieczeń Liberty Seguros, Compania de Seguros y Reaseguros S.A. Oddział w Polsce. Używanie znaku towarowego Liberty Ubezpieczenia nie oznacza, że stroną umowy ubezpieczenia jest Liberty Seguros, ani że Liberty Seguros ponosi odpowiedzialność z jej tytułu.

Poradniki

8 porad jak bezpiecznie jeździć po mieście

Wakacje za nami. To znak, że na drogach, a szczególnie w miastach, pojawi się więcej kierowców. Tym samym łatwiej o stłuczkę lub wypadek. Jak jeździć, żeby uniknąć nieprzyjemności na drodze? - podpowiada Tomasz Suski, koordynator społecznej akcji „Prędkość w mieście to obciach”.

1. Zapinamy pasy.

Dotyczy to zarówno kierowców, jak i pasażerów. Zapięte pasy poprawiają bezpieczeństwo i wpływają na zmniejszenie negatywnych skutków zderzenia. Często ratują zdrowie i życie.

Fakt: Zapinanie pasów bezpieczeństwa o 45% zmniejsza ryzyko powstania śmiertelnych obrażeń przez osoby siedzące z przodu, a o 50% - przez osoby siedzące z tyłu*.

2. Mamy oczy dookoła głowy.

Korzystajmy aktywnie z lusterek, także wewnętrznego. Poszerzamy sobie znacznie pole widzenia i jesteśmy w stanie szybciej wyłapać nieprzewidziane zdarzenie na drodze. Naszych obserwacji nie ograniczajmy tylko do drogi przed sobą. Obserwujmy także to, co się dzieje na innych pasach ruchu, chodnikach czy poboczach.

Fakt: Stała obserwacja, przewidywanie i liczenie się z innymi użytkownikami drogi znacznie poprawia nasz czas reakcji na zaskakującą sytuację na drodze.

3. Prędkość zgodna z przepisami.

Najczęściej w terenie zabudowanym możemy poruszać się do 50 km/h, czasem do 30 km/h. Ma to swój sens. Najczęstszymi ofiarami wypadków w mieście są piesi i ograniczenia prędkości są obliczone na ochronę ich zdrowia i życia. Prawdopodobieństwo poważnych obrażeń pieszych przy zderzeniu z samochodem jadącym 50 km/h wynosi aż 90%.

Fakt: "Ograniczenia prędkości nie są po to, by utrudniać życie kierowcom. Służą poprawie bezpieczeństwa. Jadąc zgodnie z limitami mamy większą szansę wyhamować przed niespodziewaną przeszkodą. Pamiętajmy, że zgodnie z badaniami spadek średniej prędkości o 5% powoduje zmniejszenie się ogólnej liczby wypadków o 10% , a wypadków śmiertelnych o 20%" - podkreśla Tomasz Suski, ekspert ubezpieczeniowy.

4. Sygnalizowanie manewrów.

Kierunkowskazy nie służą dekoracji, ale mają informować o tym, co zamierzamy za chwilę zrobić. Czytelność zamiarów kierowcy wpływa na bezpieczeństwo. Co istotne, przed wykonaniem manewru, a nie w trakcie czy po nim. Nie powinniśmy się też nadmiernie z nimi spieszyć, by nie wprowadzić innych kierowców w błąd.

Fakt: Uczestnik ruchu drogowego, aby coś dostrzec na drodze średnio potrzebuje 2-3 sekund. Cykl pracy kierunkowskazu to 0,5 do 1 sekundy. Dlatego pamiętajmy, żeby swój manewr zacząć po 3-4 cyklach pracy kierunkowskazu.

5. Płynna zmiana pasów.

Zmiana pasów czy wyprzedzanie należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych manewrów. Po pierwsze, upewnijmy się, że możemy to zrobić (patrzmy w lusterka). Po drugie, zróbmy to sprawnie.

Fakt: Nieprawidłowa zmiana pasów ruchu, złe omijanie, wyprzedzanie czy skręcanie stanowiło ponad 20% wszystkich zdarzeń w terenie zabudowanym w 2012 roku. **

6. Ostrożnie przy przejściach.

Gdy podjeżdżamy do przejść dla pieszych, warto zdjąć nogę z gazu. Lekko zwalniając dajemy sobie szansę na skuteczne zareagowanie, gdy pieszy wejdzie na pasy w ostatniej chwili. Albo gdy nie widzimy pieszego, bo zasłania nam go samochód jadący na bocznym pasie.

Fakt: Z powodu nieprawidłowego przejeżdżania przez przejścia dla pieszych wydarza się rocznie 8-10% wypadków w terenie zabudowanym.

7. Stopniowe przyspieszanie.

Szczególnie, gdy ruszamy ze świateł na skrzyżowaniu nie warto ruszać z kopyta. Raz, że jakiś pieszy maruder może być jeszcze na pasach mimo zmiany sygnalizacji. Dwa, narażamy się w ten sposób na zderzenie z samochodem jadącym prostopadle, który mógł wjechać na skrzyżowanie na żółtym.

8. Nie przeceniajmy możliwości.

To fundamenta zasada w ruchu drogowym. Lepiej jeździć z prędkością nieco poniżej własnych umiejętności, niż przeszarżować. Niestety, większość poważnych obrażeń dotyczy dobrych kierowców lub tych, którzy mieli pierwszeństwo.

Fakt: Lepiej dojechać na miejsce 5 minut później, niż nie dojechać wcale.

Tabelka: Najczęstsze przyczyny wypadków w terenie zabudowanym w 2012 roku**



Zdarzenie Liczba zdarzeń Procent
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu 65219 25,4%
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 44962 17,5%
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami 43361 16,9%
Nieprawidłowe: cofanie 30874 12%
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu 16702 6,5%
Nieprawidłowe: omijanie 14999 5,9%
Nieprawidłowe: skręcanie 11093 4,3%
Nieprawidłowe: wyprzedzanie 6302 2,5%
Nieprawidłowe: wymijanie 4826 1,9%
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu 4519 1,8%


* dane za Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

** Dane pochodzą ze statystyk Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP

Portal używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Polityka prywatności i cookies

e